RESAN FÖR RÄTTVISA DEN LÅNGA VÄGEN HEM (3)

 

När jag och sven reste oss. Kom det två vakter som låste upp hans handbojor. Och sa till oss:

”you are free to leave the premises.”

Samtidigt då vi var på väg ut. Hörde vi, på både vänster och höger sida av oss. människor applådera och ge oss beröm. Några kom fram och klappa oss på axlarna och sa att det var bra gjort. Och att ingen tidigare hade lyckats vinna mot familjen bush förr. Till slut kom vi fram till stora dörren. när den öppnades, så stod det fotografer och massa mer människor som applådera och skrek:

”great victory, the man from Sweden won honestly”

Men så som från ingenstans. Kom det en barhuvade man, stora glasögon och en blick som en psykopat. Mot oss och skrek:

” you fucking murderer. Did you know how old my sister was when you killed her, she was 18, 18 years old. May God have no mercy on your soul”

Nu stod han bara 2 meter ifrån oss och hade riktat sin blick mot sven allt annat spelade ingen roll. Jag lyfte hastigt min svarta skinnväska. som jag hade tänkt knuffa iväg han med om han kom för nära. Men läget var värre än vad jag hade annat. I hans högra hand såg jag ett föremål som såg ut som att vara en vass kniv.

Och nu var han framme vid sven. Jag hoppade fram som ett skott mellan dem. I samma sekund höjde han sin vapen för att hugga sven i brösten. Jag agerade fort och utan att tänka. Höjde min svarta hårda advokatväska. och kastade den mellan dom uppifrån och ner, då jag var rädd att jag skulle ställa till mer skada om jag gjort tvärtom. Men de räckte inte jag var för sent ute. Min väska träffade hans hand i samma ögonblick han skulle penetrera svens bröstkorg han siktade in sig på hjärtat.

Eftersom jag hade tagit i med så stor kraft blev sticket nedskjutet 7 kanske 8 centimeter. Sven föll baklänges där någon tog emot han. knivmannen blev nerbrottad av vakterna som endast stod några meter bakom oss. En av dem snälla tanterna i juryn kom fram springande och skrek:

”call an ambulance, do it now.”

Och så höll hon sven i handen och sa till han:”allt kommer bli ok, titta kniven har inte träffat några vitala organ. advokaten din hjälte har räddat dig igen.” 

och innan hon han tala klart. Hörde man knivmannen igen skrika ut sina förbannelser:

” you fucking terrorists, how can you claim that Mr Bush is a murderer, he is an honest and good man and God fearing man.”

I den stunden svartnade det för ögonen för mig. jag reste mig upp och skrek;

”get him out of here.”

Det gjorde vakterna. Mannen eskorterades av 3 polis män som samtidigt löste upp hans rättigheter. In kom det 2 stora ambulans män springande hade jag inte sett deras ambulans uniform hade jag trott att det var 2 stereobilders på 130 kilo styck. Dem kasta upp den sårade på båren och sprang hastigt iväg med han till ambulansbilen. Tanten som hållit han i handen hela tiden sa till mig:

” hurry or they will leave without you. Hope all goes well and God bless you and God bless.”  

Vid detta laget stod jag och stirra på henne med en hatisk min och tyckte nog inte de var rätt lägga att hon skulle ta upp. and god bless Amerika delen just nu. och det gjorde hon inte hon blev bara tyst.

Väl inne i ambulansen tog det inte många minuter innan vi var framme. vi rusade upp till akutavdelning. Jag blev stoppad av en sjuksköterska vars bröst var större en huvud. hon frågade mig efter någon försäkrings numer för sven. Va! sa jag. Han har ingen försäkring här i USA vi är svenska medborgare. Då sa hon att jag måste ge henne ett kredit kort med täckning för eventuella kostnader.

Jag räckte henne mitt mastercard utan att tänka. efter de sa hon att jag kunde sätta mig ner i väntrummet. Efter en lång väntan kom läkaren. För att tala med mig han sa att vi skulle gå in på hans kontor. där förklarade han för mig att sven skulle behöva en hjärttransplantation. Men sa jag, kniven missade hjärtat jag var där jag såg. Det är sant sa läkaren det är därför han fotfarande lever tack vare dig. Men däremot punkterade kniven ett flertal ådrar och en stor artär. Så hjärtat har pumpat runt en massa vakuum istället för enbart blod.

Ok sa jag gör de. Läkaren sa mr wallberg. vet ni hur mycket en sån transplantation kostar. Nej sa jag men att han hälsan var det viktigaste nu. Han förklarade vidare en sån operation kostar 150000 dollar sa han. jag sa men såna pengar har inte jag. Läkaren tyckte att jag skulle fundera på vad jag ville göra och återkomma, han stressade med att sven inte har så mycket tid kvar innan hjärtat läger av. tänkte jag måste ringa Eva. jag rusade ut ur rummet. till receptionen kastade fram en 100 dollars sedel och sa växla allt till mynt jag måste ringa hem till Sverige.

När jag hörde Eva svara hade jag svårt att tala tydligt  ”heheej Eva” var de enda jag fick ur mig. Markus hur är det med dig frågade Eva. Sen kunde jag inte hålla mig mer ”Eva sven har blivit hugen och sjukhuset vill ha 150000 dollar. Jag måste skaffa dem nu. Sälj bilen huset al gör de nu.” Eva vill bara att jag skulle lunga ner mig och tänka på vad vi skulle göra. Det finns inget att göra sa jag han kommer att dö. Sen började tårarna att falla hejdlöst. Marcus wallberg du är en av dem smartaste personerna jag känner.

Nu lägger du på luren och kommer på nåt smart att göra. Sen ringer du tillbaka ok. Ok sa jag och då fick jag höra det, det som jag inte fått höra på länge. Hej då älskling sa Eva. Jag sprang in i doktorns  kontor öppnade dörren utan att knacka på och sa:” I have got 200000 kr that should be around 25000 Dollars, what can we do with that.” Läkaren tänkte efter ett tag, och svarade sedan. för 20000 kan jag sy upp han så ni kan åka till Sverige. Men det finns inga garantier. Och för 10000 kan du få sjukhuset privata ambulans plan att flyga dig hem.

Jag svarade ja direkt gör det jag har krediter på mitt kort jag kan förbruka. Sedan fick jag skriva under massa dokument att dem inte tar ansvar för sven om han skulle avlida på vägen hem. Efteråt bad han mig sova på hans soffa och att han skulle väcka mig när operationen var över. Jag sov omedelbart så fort mitt huvud landade på kudden. Och blev väckt några minuter senare kändes det som. läkaren intygade mig om att operationen var lyckad och att sven mår bra för tillfälligt, men måste få ett nytt hjärta snart. Så ringde det på hans telefon. Efter telefonsamtalet vände han sig och sa helikoptern är på taket det är dags nu.

Vi tog hissen upp och där var sven. Han låg på sin bår och hade massa personal som tog hand dom han. En kortstund senare anlände vi till flygplanet. Och sen var vi på väg hem. Jag ringde Eva en gång till och sa att vi var på väg. Hon meddelade mig om att hon hade ringt en av våra barndoms vänner. Johan glenberg han var överläkare på st Görans i Stockholm. Han skulle vänta på oss i flygplatsen med ambulans när vi anlände. Jag sa till henne du är den smartaste personen jag känner.

Och jag älskar dig för de. sedan gav jag telefonen till en av sjuksköterskorna. Jag la mig därefter nära sven och villade några timmar. Sen var vi framme jag hörde massa skrik och musik. när flygplansdörren öppnades kunde jag inte tro mina ögon. det var över 500 personer på flygplatsen vi hyllades som hjältar. man sjöng du gamla du fria.

folk kom fram med Sverige flagor la dom som filtar på oss. polismän och vakter samt sjukhus personal. kom och sa att vi var riktiga hjältar och att vi hade varit på tv på flera kanaler. Sedan såg jag Johan den gamla räven. han tyckte det var kul att se mig vi hade inte setts på över 10 år men kändes som vi umgåtts hela den tiden tillsammans. vi satte oss i ambulansen och sedan var vi på väg.

…………………………kapitel 4 följer snarast……………………………………..

Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar